Onderscheid jezelf door creativiteit

Onderscheid jezelf door creativiteit

Hoe vaak wordt er tijdens het sollicitatieproces wel niet gevraagd naar je creativiteit? En hoe frequent wordt er een beroep gedaan op jouw probleemoplossend vermogen? Creativiteit komt in elk stadium van je carrière aan bod, in veel verschillende vormen.

creatief cv | Hays-response.nl

Iedereen beschikt over creativiteit, maar niet iedereen benut deze eigenschap ten volle! In dit blog ga ik in op de vraag hoe je jouw creativiteit kan uiten in je cv, maar ook tijdens het sollicitatiegesprek of simpelweg tijdens het uitvoeren van jouw functie.

Jouw cv

De layout van je cv is een perfecte manier om jouw creativiteit te laten zien. Creativiteit betekent niet dat je overal hippe plaatjes en felle kleuren toevoegt, maar dat je op een unieke en originele manier de kern weet te raken. Dit kan op veel verschillende manieren en ‘key’ is om daarbij dicht bij je eigen kwaliteiten te blijven en de focus te blijven houden op de inhoud. Een eerder blog vertelt je precies hoe je jouw cv stap voor stap kan opbouwen.

DE INHOUD IS DE BASIS, CREATIVITEIT IS DE MANIER WAAROP JE JOUW INHOUD DUIDELIJK MAAKT

De inhoud moet compleet en leesbaar zijn, maar wanneer de ‘verpakking’ van je cv niet goed is, zullen de meeste werkgevers deze niet goed tot zich kunnen nemen. Uit een onderzoek (Keeping an eye on recruiter behavior) van The Ladders, blijkt dat recruiters gemiddeld in zes seconden je cv scannen. Daarom moet je ervoor zorgen dat de belangrijkste onderdelen in het oog springen.

Recruiters kijken het meest naar de volgende drie onderdelen:

  1. Huidige functie
  2. Vorige functie
  3. Educatie

Zorg er dus voor dat deze onderdelen, samen met jouw contactgegevens, duidelijk worden weergegeven en goed gepositioneerd zijn. De focus moet liggen op de inhoud, zodra de attentie van de recruiter in de eerste seconden is gepakt.

Iemand die dit enorm goed heeft gedaan is Sumukh Mehta, een Amerikaanse Young Professional die solliciteerde bij GQ (Een mannenmagazine) door zijn cv als een magazine zelf weer te geven. Hiermee greep hij eerst de aandacht, om vervolgens dicht bij de inhoud en zijn skills te blijven. Uitkomst: het cv was zo overtuigend dat GQ geen gesprek meer nodig had om er achter te komen dat ze deze jongen moesten aannemen.

creativiteit | Hays-response.nl

Sollicitatiegesprek

Je kunt de klok er bijna op gelijk zetten: tijdens het sollicitatiegesprek komt creativiteit altijd aan bod. In sommige situaties vraagt de recruiter hier concreet naar, terwijl je in andere gesprekken op een alternatieve manier wordt aangespoord om creativiteit te gebruiken. Het belangrijkste daarbij is om je creativiteit al in het antwoord te verwerken. Probeer beeldspraak te gebruiken en het antwoord vooral niet te langdradig en onduidelijk te maken: kom snel tot de kern. De inhoud is de basis, creativiteit is de manier waarop je jouw inhoud duidelijk maakt.

"CREATIVITEIT KAN WORDEN UITGEDRUKT ALS HET LATEN GAAN VAN ZEKERHEDEN" - Gail Sheehy (Amerikaans auteur, journalist en professor)

Hoe antwoord je op een vraag naar je creativiteit? Voorkom dat je hiervoor een standaard antwoord uit je hoofd leert, dit is het tegenovergestelde van creativiteit! Zorg er wel voor dat je de belangrijkste zaken over het bedrijf weet, zoals de kernwaarden, de missie en de visie. Deze onderdelen kunnen aan de basis liggen van je (creatieve) antwoord en getuigen van interesse in het bedrijf. Verzeker jezelf er daarnaast van dat je weet wie de directeur is.

Hieronder staan drie voorbeelden van manieren waarmee je op een ‘creativiteitsvraag’ kan antwoorden:

  1. Refereer naar een situatie die je eens hebt meegemaakt waarbij jouw creativiteit naar voren kwam
  2. Pas je creativiteit toe op het product of de dienst van het bedrijf waar je solliciteert
  3. Gebruik een recente/actuele gebeurtenis in bijvoorbeeld de media waarop je je ideeën botviert

Tijdens je baan

Er zijn ongelooflijk veel artikelen geschreven over hoe jij jouw creativiteit kunt stimuleren en uitbuiten. Creativiteit leidt tot vernieuwende ideeën en unieke concepten, waarmee de organisatie waarvoor je werk de concurrentie te slim af kan zijn. Zoals gezegd, iedereen beschikt over creativiteit, maar niet iedereen benut zijn of haar potentieel. Ik heb een overzicht opgesteld waarin de acht belangrijkste manieren zijn weergegeven waarmee je jouw creativiteit optimaal kunt benutten!

Creativiteit | Hays-response.nl

block volg ons op social response

Volg ons op social media

Volg ons op LinkedIn | Hays-response.nl

Volg ons op Facebook | Hays-response.nl

Volg ons op Twitter | Hays-response.nl

Volg ons op Instagram | Hays-response.nl

Volg ons op Youtube | Hays-response.nl

Block ik zoek een baan

Ik zoek een baan

Wij geloven dat de juiste baan je leven kan veranderen.